Verksamhet och pedagogik

På Opalens förskola finns fem avdelningar.

Vi arbetar utifrån ett demokratiskt arbetssätt, som innebär att vi utgår från barnens intressen och förmågor. Det betyder att pedagogerna ser det barnen ser, lyssnar in det barnen pratar om. Därefter utmanar vi barnens tankar med frågor utifrån deras intressen och väcker deras nyfikenhet.

I verksamheten är miljön en betydande faktor för barns utveckling, lärande och välmående, en så kallad tredje pedagog. Vi arbetar med att förändra och förnya miljön efter barnens behov och intressen. Utifrån de sju rumskoncepten som är ljudmiljö, ljusmiljö, ateljé/verkstadsmiljö, sand- och vattenmiljö, språk- och digitalmiljö, miljö för avskildhet och miljö för bygg och konstruktion är tanken att miljön ska vara utmanande, utforskande, lärorik och inbjuda barnen till lek.

Vi vill lägga grunden för det livslånga lärandet där barnen lär sig genom samspel med varandra. Miljön barnen vistats i ska vara lugn och trivsam med närvarande pedagoger, vilket skapar trygghet hos barnen. Vi vill uppmuntra barnen att göra så mycket som möjligt själva och ge dem tid och rum för detta. Att kunna själv, våga be om hjälp och våga hjälpa andra tränar barnens självkänsla och ökar tilltron till det egna jaget. Pedagogerna finns nära för att ge barnen stöd och uppmuntran i att få uppleva ”JAG KAN”. All kommunikation mellan individerna på förskolan, både barn och vuxna, ingår i barnets lärande. Barnen lär sig hela tiden genom att observera, kommunicera med andra och samspela med andra. För oss är det viktigt att barn och vuxna får ett bra bemötande och känner sig välkomna till förskolan.

Uppdaterad: